5 tipov ako vytlačiť pútavý plagát

24. augusta 2018, printmaster, Nezaradené

 

 

Organizujete podujatie, na ktoré chcete prilákať čo najviac ľudí, alebo sa Vám stratila mačka, ukradli Vám bicykel a chcete osloviť širšie okolie s prosbou o poskytnutie informácie? Vhodným komunikačným nástrojom sú plagáty, stačí si pripraviť vhodnú predlohu, vytlačiť ich a vyvesiť po Vašom okolí. Príprava a tlač pútavých plagátov nie je vôbec komplikovaná a pri niektorých typov a rozmeroch nemusíte vôbec kontaktovať  profesionálne firmy, ale ich prípravu zvládnete aj v domácich podmienkach.

Ak máte hotovú predlohu, je pár vecí ktoré je dobré vedieť pred tým než stlačíte tlačídlo „tlačiť“. Máme pre Vás 5 tipov ako nadštandardne vytlačiť plagát, ktorý už na prvý pohľad zaujme oko okoloidúceho.

 

  1. Pracujte v CMYK (farebnom móde)

Často prehliadaným krokom pri tlači plagátov je uistenie sa, že tlačíte so správnym formátom farieb. Dizajnové programy, ako Photoshop, pracujú s RGB formátom, ktorý umožňuje nádherné zobrazenie predlohy na Vašej LCD obrazovke, no komplikované na papieri. RGB má širší rozsah farieb, no bohužiaľ mnoho z tých farieb sa netransferuje vhodne aj do tlačového výstupu a vo finále môže spôsobiť problémy s formátovaním Vášho plagátu. Photoshop, InDesign a dokonca aj Acrobat ponúkajú možnosť jednoduchého prepnutia do CMYK, čo po vytlačení plagátu určite oceníte.

 

  1. Nastavte správne rozlíšenie

Rozlíšenie tlačovej predlohy v procese jej prípravy je mimoriadne dôležitou záležitosťou. Jej nastavenie v podstate definuje či bude výsledný plagát rozmazaný a rozpixlovaný, alebo pekný, oku lahodiaci. Priemyselným štandardom pre prácu v dizajnérskych programoch je rozlíšenie o hodnote 300 DPI (dots per inch). Táto hodnota nastavenie zabezpečí dostatočne pekné rozlíšenie vytlačeného plagátu.

Pre predstavu, 300 DPI (resp. PPI) pri formáte 60x40cm je 7087×4724 px co je cca 32MPx.

 

  1. Na veľkosti záleží

Ak sa rozhodnete pre  tlač plagátov v nejakom „printshope“ (pri rozmeroch väčších ako A4 je to odporúčané), nezabudnite do špecifikovaného rozmeru Vašej predlohy zahrnúť aj manipulačný rozmer na proces finálnej úpravy, čo je zásoba materiálu potrebná na rezanie a orezávanie plagátov. Okraje zahrnuté do Vašej predlohy by teda mali byť cca 3mm.

 

  1. Pozor na zdroje

Pri grafickom návrhu Vášho plagátu musíte brať na zreteľ aj zdroje použitých vstupov – obrázkov, fotiek. Stiahnuť si a následne vo Vašej predlohe použiť ľubovoľný obrázok z Googla môže byť  problém. K obrázkom sa vzťahujú autorské práva a pre ich použitie si ich musíte buď zakúpiť, alebo požiadať majiteľa o autorizáciu. S firemnými logami to je tiež riskantné a správne by ste mali mať povolenie od spoločnosti pred tlačou hocičoho s daným logom. Našťastie existujú fotobanky, kde si môžete zdarma, alebo za malý poplatok stiahnuť obrázok k Vami požadovanej téme. Pri jednotlivých fotkách máte podmienky použitia, pre osobné, alebo aj komerčné účely.

Príklad jednej fotobanky – PEXELS

 

  1. Tlačte hromadne

Tlač promo materiálov, ako napr. letáky, ktoré sú určené na komerčné účely, reklamujú niečo, by mali osloviť čo najširší okruh potenciálnych zákazníkov a teda ich tlač bude v neporovnane väčšom náklade, než tlač domácich plagátov. Viacnásobná tlač letákov a plagátov s jednou predlohou v jednom cykle je výhodnejšia než postupné dávkovanie menších počtov výtlačkov. Platí to pri domácej tlači, no aj u tej u profesionálov.

 

PrintMaster